Yoga – større smidighed og mere styrke

Dårlig ryg, hold i lænden og infiltrationer i nakke og skuldre er almindelige følgevirkninger af en stillesiddende livsstil. Rigtig mange mennesker tilbringer deres hverdage siddende ved en arbejdsstation, og synker sammen i ryggen, samtidig med at hovedet skydes fremad. Og den daglige cykeltur til og fra arbejde bidrager måske til lidt bonus point på motions kontoen – men cykling er endnu en foroverbøjet aktivitet, som kun styrker visse muskelgrupper, og lader andre forfalde.

Styrk de muskler, du ikke bruger i det daglige, med yoga

Det er vigtigt, at alle muskler i kroppen bruges ligeværdigt og hensigtsmæssigt – helst hver eneste dag. Desværre er det ikke alle motionsformer, som faciliterer brug af både store og små muskelgrupper. Derfor er det en god idé at supplere sine ugentlige timer i motionscenteret eller på boldbanen med regelmæssig yoga. Yoga er andet og mere end blot udstrækning. Med yoga kommer du alle kroppens muskler igennem. De særlige serier af stillinger forbinder krop og åndedræt, da de udføres i takt til din egen vejrtrækning. Og når du først er kommet godt i gang med yoga, og kan udføre øvelserne i dit eget tempo, vil du mærke, hvordan kroppen på én gang styrkes og smidiggøres.

Hvilken form for yoga skal jeg vælge?

Yoga findes i rigtig mange varianter, som hver især retter sig mod såvel begyndere som øvede, mennesker med skader og skavanker, eller gravide udøvere. Der findes grene af yoga, som er mere motions orienterede, og grene, som har et mere spirituelt præg. Hvis du er 100% nybegynder inden for yoga, kan du med fordel vælge at starte med Hatha yoga. Her vil du lære de mest anvendte stillinger samt at udføre den kendte Solhilsen korrekt. Når du har lært de basale grundelementer inden for yoga at kende, kan du så gå videre med andre yoga former, som for eksempel Ashtanga Yoga eller Iyengar Yoga. Tilmeld dig et yoga hold på joga.dk

Astrid Pedersen